Mario López Gopar

Licenciado en Enseñanza de Lenguas Extrajeras en el área de inglés, Doctor en Educación en Segunda Lengua de la Universidad de Toronto. Su tesis doctoral recibió el premio a mejor tesis del año de la Asociación Americana de Investigación Educativa y mejor tesis del año de la Universidad de Toronto, Canadá. Actualmente es profesor e investigador de la Facultad de Idiomas de la de la Universidad Benito Juárez de Oaxaca, líder del Cuerpo Académico en Lingüística Aplicada Crítica (CALAC) de esta misma universidad. Autor de libros de investigación como: International Perspectives on Critical Pedagogies in ELT (2019), Decolonizing Primary English Language Teaching (2016). Sus principales intereses investigativos se relacionan con multilingüismo e interculturalidad; Educación intercultural y multilingüe de los pueblos indígenas en México; identidades indígenas; alfabetizaciones críticas y teoría poscolonial.

Publicaciones recientes

  • Changing ideological and implementational spaces for minoritised languages in higher education: Zapotequización of language education in Mexico. Haley de Korne, Mario López Gopar, Kiara Rios Rios. Journal of multilingual and multicultural development, ISSN 0143-4632, Vol. 40, Núm. 6, 2019, págs. 504-517. https://doi.org/10.1080/01434632.2018.1531876
  • Grappling with translanguaging for teaching and assessment in culturally and linguistically diverse contexts: teacher perspectives from Oaxaca, Mexico. Jamie Schissel, Haley de Korne, Mario López Gopar. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, ISSN: 1367-0050, 2018. https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1463965
  • Multilingual learners in language assessment: assessment design for linguistically diverse communities. Jamie Schissel, Constant Leung, Mario López Gopar, James Davis. Language and Education, ISSN: 0950-0782, Vol. 32, Núm. 2, 2018, págs. 167-182. https://doi.org/10.1080/09500782.2018.1429463
  • Construction of an English Language Teacher Identity: Perceptions and Contrasts in Mexico. William Sughrua, Mario López Gopar. MEXTESOL Journal, ISSN: 1405-3470, Vol. 39, Núm. 2, 2015, págs. 1-11.
  • Teaching English critically to Mexican children. Mario López Gopar. ELT journal: An international journal for teachers of English to speakers of other languages, ISSN 0951-0893, Vol. 68, Núm. 3, 2014, págs. 310-320. https://doi.org/10.1093/elt/ccu017
  • Social Class in English Language Education in Oaxaca, Mexico. Mario López Gopar, William Sughrua. Journal of Language Identity & Education, ISSN: 1534-8458, Vol. 13, Núm. 2, 2014, págs. 104-110. https://doi.org/10.1080/15348458.2014.901822
  • In pursuit of multilingual practices: ethnographic accounts of teaching ‘English’ to Mexican children. Mario López Gopar, Omar Núñez Méndez, William Sughrua, Angeles Clemente. International journal of multilingualism, ISSN 1479-0718, Vol. 10, Núm. 3, 2013, págs. 273-291. https://doi.org/10.1080/14790718.2013.769557
  • Práxica docente crítica no ensino de Inglês a criancas indígenas no México. Mario López Gopar. Fórum Linguístico, ISSN-e: 1984-8412, Vol. 10, Núm. 4, 2013, págs. 291-306. http://dx.doi.org/10.5007/1984-8412.2013v10n4p291
  • Co-Creating Identities through Identity Texts and Dialogical Ethnography. Mario López Gopar, Ángeles Clemente, William Sughrua. Writing & Pedagogy, ISSN: 1756-5839, Vol. 3, Núm. 2, 2011. http://dx.doi.org/10.1558/wap.v3i2.241

Formación Académica

Doctorado University of Toronto, Canadá
Doctor in second language education
2009
“What Makes Children Different Is What Makes Them Better”: Teaching Mexican Children “English” to Foster Multilingual, Multiliteracies, and Intercultural Practices