Diego Fernando Macías Villegas (Profesor Invitado)

Doctor en Adquisición y Enseñanza de Segunda Lengua por la Universidad de Arizona, Estados Unidos, Magíster en Inglés de la Universidad Governors State, Estados Unidos, Magíster en TESOL de la Universidad de Brighton, Reino Unido, Licenciado en Lenguas Modernas con Especialización en Didáctica del Inglés de la Universidad Surcolombiana. Profesor asociado de la Universidad Surcolombiana (USCO), dirige la Licenciatura en Lenguas Extranjeras con Énfasis en Inglés y fue coordinador de la Maestría en Didáctica del Inglés de la USCO. Sus líneas de investigación se desarrollan en torno a la formación y el desarrollo de los profesores de idiomas, incluidos los temas relacionados con la gestión del aula y los métodos de enseñanza de idiomas.

Publicaciones recientes

  • English as a lingua franca, world Englishes, and the preparation of language teachers: An awareness-raising experience in an English teacher education program in Colombia. Diego Fernando Macías Villegas, Jhon Eduardo Mosquera Pérez. TESOL Journal, ISSN 1056-7941, Vol. 15, Núm. 3, 2024. https://doi.org/10.1002/tesj.789
  • Pre-service Teachers’ Experiences in Constructingand Redefining their Conceptions of Language Teaching. Wilson Hernández Varona, Diego Fernando Macías Villegas. Folios, ISSN 0123-4870, Núm. 57, págs. 19–35, 2023. https://doi.org/10.17227/folios.57-12985
  • An Overview of Dominant Approaches for Teacher Learning in Second Language Teaching. Diego Fernando Macías Villegas, Wilson Hernández Varona. HOW, ISSN 0120-5927, Vol. 29, Núm. 1, págs. 212–231, 2022. https://doi.org/10.19183/how.29.1.631
  • Student teachers’ identity construction: A socially-constructed narrative in a second language teacher education program. Diego Fernando Macías Villegas, Wilson Hernández Varona, Angélica Gutiérrez Sánchez. Teaching and Teacher Education, ISSN 0742-051X, Vol. 91, págs. 1-10, 2020. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103055
  • The professional development of English language teachers in Colombia: a review of the literature. Ximena Paola Buendía, Diego Fernando Macías Villegas. Colombian Applied Linguistics Journal, ISSN 2248-7085, Vol. 21, Núm., 1, págs. 89–102, 2019. https://doi.org/10.14483/22487085.12966
  • Classroom Management in Foreign Language Education: An Exploratory Review. Diego Fernando Macías Villegas. Profile: Issues in Teachers' Professional Development, ISSN 1657-0790, ISSN-e 2256-5760, Vol. 20, Núm. 1, 2018, págs. 153-166. https://doi.org/10.15446/profile.v20n1.60001
  • A call for language assessment literacy in the education and development of teachers of English as a foreign language. Leonardo Herrera Mosquera, Diego Fernando Macias Villegas. Colombian Applied Linguistics Journal, ISSN: 0123-4641, Vol. 17, Núm. 2, 2015, págs. 302-312. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2015.2.a09
  • Classroom management: a persistent challenge for pre-service foreign language teachers. Diego Fernando Macías Villegas, Jesús Ariel Sánchez. Profile: Issues in Teachers' Professional Development, ISSN 1657-0790, Vol. 17, Núm. 2, 2015, págs. 81-99. https://doi.org/10.15446/profile.v17n2.43641
  • An Exploration of EFL Teachers Awareness of the Sources of Pedagogical Knowledge in a Teacher Education Program. Diego Fernando Macias Villegas. Profile, ISSN: 1657-0790, Vol. 15, Núm. 2, 2013, págs. 99-114.
  • Promoting a Balanced Approach in the Education, Training, and Development of English Language Teachers in Colombia. Diego Fernando Macias Villegas. Entornos, ISSN: 0124-7905, Vol. 26, Núm. 2, 2013, págs. 161-169. https://doi.org/10.15446/profile.v20n1.63323
  • Hacia un enfoque balanceado en la educación, capacitación y desarrollo de docentes de inglés en Colombia. Diego Fernando Macías Villegas. Revista Entornos, ISSN-e 0124-7905, Vol. 26, Núm. 2, 2013, págs. 161-169. https://doi.org/10.25054/01247905.481
  • Towards the Use of Focus on Form Instruction in Foreign Language Learning and Teaching in Colombia. Diego Fernando Macias Villegas. Ikala, Revista de Lenguaje y Cultura, ISSN: 0123-5788, Vol. 16, Núm. 29, 2011, págs. 127-143.

Formación Académica

Doctorado University of Arizona
Second Language Acquisition and Teaching PhD
2017
What I Didn´t Want to Do, What I Thought I Would Do, and What I Ended up Doing: Novice EFL Teachers´ Narratives of Experience in Learning to Teach.

Maestría University of Brighton
Master of Arts in Tesol
2010
Sources of EFL Teachers´ Pedagogical Knowledge: An Exploration of Teachers´ Awareness of Such Sources in An EFL Teacher Education Program in Colombia

Maestría Governors State University
Master of Arts in English
2003
A Psychological Exploration of The Human Psyche Observable in Some Characters of Edgar Allan Poe´s Short Stories

Especialización Universidad Surcolombiana
Didáctica del Inglés
2000
Adapting and Designing Meaningful Call-Based Tasks Into an Integrated Skills Basic English Course

Pregrado Universidad Surcolombiana
Lenguas Modernas
1995
Manual de Comprension de Lectura para la Enseñanza-Aprendizaje del Inglés Técnico en el Programa de Ingenieria de Petroleos de La Universidad Surcolombiana