Diego Fernando Macías Villegas

2021-1, 2019-3, Invitado

Licenciado en Lenguas Modernas con Especialización en Didáctica del Inglés de la Universidad Surcolombiana, Magíster en Inglés de la Universidad Governors State (Illinois, EE. UU.) y Magíster en TESOL de la Universidad de Brighton (Brighton, UK), Doctor en Second Language Acquisition and Teaching de la Universidad de Arizona (EE. UU.). Actual docente del programa de Maestría en Didáctica del Inglés del cual fue coordinador. Sus líneas de investigación se desarrollan en torno a la formación y el desarrollo de los profesores de idiomas, incluidos los temas relacionados con la gestión del aula y los métodos de enseñanza de idiomas.

Publicaciones recientes

  • Classroom Management in Foreign Language Education: An Exploratory Review. Diego Fernando Macías Villegas. Profile: Issues in Teachers' Professional Development, ISSN 1657-0790, ISSN-e 2256-5760, Vol. 20, Nº. 1, 2018, págs. 153-166. https://doi.org/10.15446/profile.v20n1.60001
  • A call for language assessment literacy in the education and development of teachers of English as a foreign language. Leonardo Herrera Mosquera, Diego Fernando Macias Villegas. Colombian Applied Linguistics Journal, ISSN: 0123-4641, Vol. 17, Núm. 2, 2015, págs. 302-312. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2015.2.a09
  • Classroom management: a persistent challenge for pre-service foreign language teachers. Diego Fernando Macías Villegas, Jesús Ariel Sánchez. Profile: Issues in Teachers' Professional Development, ISSN 1657-0790, Vol. 17, Nº. 2, 2015, págs. 81-99. https://doi.org/10.15446/profile.v17n2.43641
  • An Exploration of EFL Teachers Awareness of the Sources of Pedagogical Knowledge in a Teacher Education Program. Diego Fernando Macias Villegas. Profile, ISSN: 1657-0790, Vol. 15, Núm. 2, 2013, págs. 99-114.
  • Promoting a Balanced Approach in the Education, Training, and Development of English Language Teachers in Colombia. Diego Fernando Macias Villegas. Entornos, ISSN: 0124-7905, Vol. 26, Núm. 2, 2013, págs. 161-169. https://doi.org/10.15446/profile.v20n1.63323
  • Hacia un enfoque balanceado en la educación, capacitación y desarrollo de docentes de inglés en Colombia. Diego Fernando Macías Villegas. Revista Entornos, ISSN-e 0124-7905, Vol. 26, Nº. 2, 2013, págs. 161-169. https://doi.org/10.25054/01247905.481
  • Towards the Use of Focus on Form Instruction in Foreign Language Learning and Teaching in Colombia. Diego Fernando Macias Villegas. Ikala, Revista de Lenguaje y Cultura, ISSN: 0123-5788, Vol. 16, Núm. 29, 2011, págs. 127-143.
  • An Exploration of a Three-Dimensional Grammar Framework in Foreign Language Teaching: The Case of the English Passive Voice. Diego Fernando Macias Villegas. Lenguaje, ISSN: 0120-3479, Vol. 38, Núm. 2, 2010, págs. 331-347. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v38i2.4922
  • Considering New Perspectives in ELT in Colombia: From EFL to ELF. Diego Fernando Macias Villegas. How, ISSN: 0120-5927, Vol. 17, Núm. 1, 2010, págs. 181-194.
  • Análisis de las prácticas pedagógicas de los docentes de inglés del programa interlingua de la universidad surcolombiana. Gilma Zúñiga Camacho, Edgar Alirio Insuasty, Diego Fernando Macías Villegas, Lilian Cecilia Zambrano Castillo, Nidia Guzmán Durán. Revista Entornos, ISSN-e 0124-7905, Nº. 22, 2009, págs. 11-20. https://doi.org/10.25054/01247905.408

Doctorado University of Arizona
Second Language Acquisition and Teaching PhD
2017
What I Didn´t Want to Do, What I Thought I Would Do, and What I Ended up Doing: Novice EFL Teachers´ Narratives of Experience in Learning to Teach.

Maestría University of Brighton
Master of Arts in Tesol
2010
Sources of EFL Teachers´ Pedagogical Knowledge: An Exploration of Teachers´ Awareness of Such Sources in An EFL Teacher Education Program in Colombia

Maestría Governors State University
Master of Arts in English
2003
A Psychological Exploration of The Human Psyche Observable in Some Characters of Edgar Allan Poe´s Short Stories

Especialización Universidad Surcolombiana
Didáctica del Inglés
2000
Adapting and Designing Meaningful Call-Based Tasks Into an Integrated Skills Basic English Course

Pregrado Universidad Surcolombiana
Lenguas Modernas
1995
Manual de Comprension de Lectura para la Enseñanza-Aprendizaje del Inglés Técnico en el Programa de Ingenieria de Petroleos de La Universidad Surcolombiana

2021-1

  • Jurado evaluador del Proyecto de Tesis: Public Elementary School Teachers’ Stories about the Teaching of English. Autoría de: Mireya Esther Castañeda Usaquén
  • Jurado evaluador de la Tesis: Traces of knowledge otherwise. English teachers' experiences of knowledge. Autoría de: Adriana Castañeda Londoño

2019-3

  • Jurado evaluador del Proyecto de Tesis: Decolonizing the concept of knowledge base: English Language Teachers' experiences of knowledge. Autoría de: Adriana Castañeda Londoño