Profesora Pilar Méndez Rivera

Foto de Pilar Méndez Rivera en la página del DIE
Énfasis: ELT Education
Grupo de Investigación: Aprendizaje y Sociedad de la Información
Correo Electrónico: pilarmendezr@hotmail.com

Formación Académica

Doctorado Universidad Santo Tomás
Doctora en Educación
2010 - 2014
Constitución de Sujeto Maestro en las Prácticas de Resistencia en Colombia entre 1930-2013. Un Estudio Arqueológico

Maestría Instituto Caro y Cuervo
Magister en Lingüistica
2000 - 2004
Análisis semántico pragmático del discurso político de Horacio Serpa y Alvaro Uribe

Pregrado Universidad del Atlántico
Licenciada en Lenguas Modernas
1994 - 2000
La lúdica como estrategia dinamizadora de los procesos de lectura y escritura de 6o del colegio Carlos Meisel

Producción Académica

Artículos en revistas nacionales indexadas

  1. Pilar Méndez Rivera, "El estatuto del maestro", En: Colombia, Revista Colombiana de Educación, ed: Universidad Pedagógica Nacional, ISSN 0120-3916, Volumen: N/A, fasc. 67, p.: 67-88, Año 2014
  2. Pilar Méndez Rivera, Isabel Borja Alarcón, Segundo López Vega, "Lecturas en el conflicto y el postconflicto. la guerra justa Policarpa Salavarrieta ¿Personalidad admirable?", En: Colombia, Teckne, ed: Fundación Universitaria Horizonte, ISSN 1909-793X, Volumen: 12, fasc. 2, p.: 15-22, Año 2014
  3. Pilar Méndez Rivera, "Discourse: Space for the constitution of the subject", En: Colombia, Colombian Applied Linguistics Journal, ed: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, ISSN 2248-7085, Volumen: 14, fasc. 1, p.: 180-193, Año 2012
  4. Isabel Borja Alarcón, Alfonso López Vega, Pilar Méndez Rivera, Aldemar Segura Escobar, Flor Ángel Rincón Muñoz, "Orientaciones para la enseñanza de la escritura en la educación inicial y primaria en discursos oficiales y científicos. Colombia, 1994-2004", En: Colombia, Revista Científica, ed: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, ISSN 0124-2253, Volumen: N/A, fasc. 10, p.: 133-147, Año 2008
  5. Sandra Ximena Bonilla, Pilar Méndez Rivera, "Mentoring in pre-service teaching: from reflection on practice to a didactic proposal", En: Colombia, Actualidades Pedagógicas, ed: Universidad de la Salle, ISSN 0120-1700, Volumen: N/A, fasc. 52, p.: 79-90, Año 2008

Libros

  1. Pilar Méndez Rivera, "Currículo en la formación docente. una propuesta de lineamientos interdisciplinarios para fortalecer las prácticas docentes", En: Colombia, ed: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, ISBN 978-958-8782-77-5, p.: 178, Año 2013
  2. Isabel Borja Alarcón, Alfonso López Vega, Aldemar Segura Escobar, Pilar Méndez Rivera, "Enseñar a escribir a los niños. orientaciones desde los discursos oficiales y científicos", En: Colombia, ed: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, ISBN 978-958-8337-83-8, p.: 128, Año 2010

Dirección de Proyectos

  1. Relationships and discrepancies between national policies on ELT in Colombia and English teaching practices at initial formation programs of future English teachers between 2004 and 2016 from a reflective eclecticism approach to curriculum analysis.

    From my experience as bilingual advisor at Secretaria de Educación de Bogotá and professor at a master of education program, I have wondered whether there is a curriculum on ELT education that could be studied from national policies, from institutional initiatives at undergraduate careers, specifically at the programs of future English teachers or from the teaching practices carried out at the same programs. Can it be said that the national policies proposed from the government shape the educational practices at the programs of prospective English teachers? The purpose of this research is to examine official documents, as follows, self-evaluation documents, general programs structures of the careers, accreditation documents and lesson planning among others taken from three undergraduate programs on the initial formation of English teachers, in order to identify the possible connections or discrepancies between English teaching practices in those programs aimed to prospective...

    VER MÁS
    Estudiante: Alejandro Mauricio Davila Rubio