Profesor Harold Castañeda-Peña

Foto de Harold Castañeda-Peña en página del DIE
Énfasis: ELT Education
Grupo de Investigación: Aprendizaje y Sociedad de la Información
Correo Electrónico: harold.castaneda71@gmail.com

Formación Académica

Doctorado University of London Goldsmiths College, Reino Unido
Doctor en Educación
2004 - 2007
Positioning Masculinities and Femininities in Preschool EFL Education

Maestría Carthage College
Magister en Educación
1995 - 1997
Culture Awareness and Pre-Listening Activities

Maestría Instituto Caro y Cuervo
Magister en Linguistica Española
1992 - 1995
Disentimiento: La Condicion Postmoderna del Discurso

Pregrado Universidad Pedagógica Nacional
Licenciado Espanol Ingles
1988 - 1991
El Signo Linguistico

Producción Académica

Artículos en revistas internacionales indexadas

  1. Gloria Marciales Vivas, Jorge Winston Barbosa-Chacón, Harold Castañeda-Peña, "Desarrollo de competencias informacionales en contextos universitarios: enfoques, modelos y estrategias de intervención", En: México, Investigación Bibliotecológica, ed: Universidad Nacional Autónoma de México, ISSN 0187-358X, Volumen: 29, fasc. 65, p.: 39-72, Año 2015
  2. Jorge Winston Barbosa-Chacón, Gloria Marciales Vivas, Harold Castañeda-Peña, "Caracterización de la Competencia Informacional y su aporte al aprendizaje de usuarios de información: una experiencia en la formación profesional en psicología", En: México, Investigación Bibliotecológica, ed: Universidad Nacional Autónoma de México, ISSN 0187-358X, Volumen: 29, fasc. 67, p.: 47-76, Año 2015
  3. Eliana Garzón Duarte, Harold Castañeda-Peña, "Applying the Reader-Response Theory to Literary Texts in EFL-Pre-Service Teachers’ Initial Education", En: Canadá, English Language Teaching, ed: Canadian Center of Science and Education, ISSN 1916-4742, Volumen: 8, fasc. 8, p.: 187-198, Año 2015
  4. Marcela Hormiga-Sánchez, Jorge Winston Barbosa-Chacón, Harold Castañeda-Peña, Gloria Marciales Vivas, "Competencia informacional en lengua extranjera en estudiantes universitarios de Colombia", En: Argentina, Ciencia, Docencia y Tecnología, ed: Universidad Nacional de Entre Ríos, ISSN 1851-1716, Volumen: 25, fasc. 48, p.: 13-47, Año 2014

Artículos en revistas nacionales indexadas

  1. Gloria Marciales Vivas, Harold Castañeda-Peña, Jorge Winston Barbosa-Chacón, Idaly Barreto, Leonardo Melo, "Fenomenografía de las competencias informacionales: perfiles y transiciones", En: Colombia, Revista Latinoamericana de Psicología, ed: Fundación Universitaria Konrad Lorenz, ISSN 0120-0534, Volumen: 48, fasc. 1, p.: 58-68, Año 2016
  2. Harold Castañeda-Peña, Jorge Winston Barbosa-Chacón, Gloria Marciales, Idaly Barreto, "Profiling information literacy in higher education: traces of a local longitudinal study", En: Colombia, Universitas Psychologica, ed: Pontificia Universidad Javeriana, ISSN 1657-9267, Volumen: 14, fasc. 2, p.: 445-458, Año 2015
  3. Harold Castañeda-Peña, "Repensar la lectoescritura para nuevos tiempos: multimodalidad, multiliteracidades y nuevas alfabetizaciones", En: Colombia, Enunciación, ed: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Idioma Original: Inglés, Idioma Traducido: Español, Autor Original: Jenniffer Rowsell, Maureen Walsh, Nombre Original: Rethinking literacy education in new times: Multimodality, multiliteracies, and new literacies, ISSN 0122-6339, Volumen: 20, fasc. 1, p.: 141-150, Año 2015
  4. Harold Castañeda-Peña, "Polyphonies and research horizons for the Colombian Applied Linguistics Journal", En: Colombia, Colombian Applied Linguistics Journal, ed: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, ISSN 2248-7085, Volumen: 16, fasc. 1, p.: 4-9, Año 2014
  5. Harold Castañeda-Peña, "Towards a ‘figured’ and ‘imagined’ world for the Colombian Applied Linguistics Journal", En: Colombia, Colombian Applied Linguistics Journal, ed: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, ISSN 2248-7085, Volumen: 16, fasc. 2, p.: 131-134, Año 2014
  6. Harold Castañeda-Peña, Adriana Salazar Sierra, Nadya González Romero, Luis Ignacio Sierra Gutiérrez, Alfredo Menéndez Echavarría, "Profiling academic research on Massively Multiplayer On-line Role-Play Gaming (MMORPG) 2000-2009: Horizons for educational research", En: Colombia, Folios, ed: Universidad Pedagógica Nacional, ISSN 0123-4870, Volumen: N/A, fasc. 38, p.: 75-94, Año 2013
  7. Liliana González Niño, Gloria Marciales Vivas, Harold Castañeda-Peña, Jorge Winston Barbosa-Chacón, Juan Carlos Barbosa Herrera, "Competencia informacional: desarrollo de un instrumento para su observación", En: Colombia, Lenguaje, ed: Universidad del Valle, ISSN 0120-3479, Volumen: 41, fasc. 1, p.: 105-131, Año 2013
  8. Harold Castañeda-Peña, "Profiling academic research on discourse studies and second language learning", En: Colombia, Colombian Applied Linguistics Journal, ed: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, ISSN 2248-7085, Volumen: 14, fasc. 1, p.: 9-27, Año 2012
  9. Harold Castañeda-Peña, Liliana González Niño, Gloria Marciales Vivas, Jorge Winston Barbosa-Chacón, Juan Carlos Barbosa Herrera, "Recolectores, verificadores y reflexivos: perfiles de la competencia informacional en estudiantes universitarios de primer semestre", En: Colombia, Revista Interamericana de Bibliotecología, ed: Escuela Interamericana de Bibliotecología, Universidad de Antioquia, ISSN 0120-0976, Volumen: 33, fasc. 1, p.: 187-209, Año 2010
  10. Jorge Winston Barbosa-Chacón, Juan Carlos Barbosa Herrera, Gloria Marciales Vivas, Harold Castañeda-Peña, "Reconceptualización sobre competencias informacionales. Una experiencia en la Educación Superior", En: Colombia, Revista de Estudios Sociales, ed: Universidad de los Andes, ISSN 0123-885X, Volumen: N/A, fasc. 37, p.: 121-142, Año 2010
  11. Harold Castañeda-Peña, "The next teacher is going to be… Tereza Rico: Exploring Gender Positioning in an all-girl Preschool Classroom", En: Colombia, Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, ed: Pontificia Universidad Javeriana, ISSN 2027-1174, Volumen: 3, fasc. 5, p.: 107-124, Año 2010
  12. Harold Castañeda-Peña, Sandra Soler Castillo, "Los estudios de género sociolinguistico: orígenes y perspectivas", En: Colombia, Folios, ed: N/A, Volumen: 9, fasc. 1, p.: 35 - 45, Año 1998

Libros

  1. Nadya González Romero, Harold Castañeda-Peña, Luis Ignacio Sierra Gutiérrez, Adriana Salazar Sierra, Alfredo Menéndez Echavarría, "Juegos masivos multijugador en línea. Arquitecturas, identidades e hipermediación", En: Colombia, ed: Pontificia Universidad Javeriana, ISBN 978-958-716-764-1, p.: 268, Año 2015
  2. Carlos Rico Troncoso, Harold Castañeda-Peña, "Rasgos característicos de la enseñanza en Colombia en el área de inglés como lengua extranjera", En: Colombia, ed: Pontificia Universidad Javeriana, ISBN 978-958-8575-68-1, p.: 56, Año 2015
  3. Fabiola Cabra-Torres, José Herrera González, Carlos Gaitán Riveros, Harold Castañeda-Peña, Juan Garzón Rodríguez, Dora Marín-Díaz, María García-Cepero, Darcy Barrios-Martínez, Jorge Jiménez Muñoz, "La investigación e innovación en la formación inicial de docentes", En: Colombia, ed: Pontificia Universidad Javeriana, ISBN 978-958-716-638-5, p.: 346, Año 2013
  4. Gloria Marciales Vivas, Fabiola Cabra-Torres, Harold Castañeda-Peña, Luis Peña Borrero, Eduardo Mancipe Flechas, Nicolás Gualteros Trujillo, "Nativos Digitales transición del formato impreso al digital", En: Colombia, ed: Pontificia Universidad Javeriana, ISBN 978-958-716-592-0, p.: 183, Año 2013

Dirección de Proyectos

  1. Children constructing the concept of gender: Implications for the Primary EFL classroom.

    The purpose of this research project is to describe how primary English learners construct the concept of gender and analyze if this construction has an effect on their learning of the foreign language English. In order to achieve these objectives I will make some video recordings of classroom interactions, I will conduct some interviews and I will also collect some drawings about children’s representations of gender. By carrying out this project I hope to contribute to a better understanding of the role that gender plays in the learning of the foreign language learning. I also hope that this understanding derives in transformative actions to avoid discrimination and promote inclusion, respect and tolerance among the members of school communities.

    Estudiante: Julia Zoraida Posada Ortiz
  2. Creating a bridge between an ingroup minority Efl teacher and Efl student teachers as a way to promote the development of a personal epistemology and an agentive role regarding language policy

    This study intends to document how critical pedagogy can be promoted in the formation of EFL student teachers (the B.A. program on Bilingual Education at Institución Universitaria Colombo Americana- Única) by resorting to the narratives of a diverse minority EFL teacher as input to contest the givens of bilingualism policies from the schooling system. The study intends to create conditions and spaces for the reflection of future teachers, so that their personal epistemologies of the implications of language policies foster their awareness of their agentive role in society, and inform their professional discourse, their eventual teaching practices, and their contribution to society as intellectuals.

    Estudiante: Carlos Augusto Arias Cepeda
  3. Pedagogical and conversational factors in interactional identities of language teachers in ba programs of tefl

    This doctoral-application research proposal looks for both identifying the mentor teachers’ pedagogical and conversational factors that build their interactional identities as language teachers in the English classroom of BA programs in TEFL in Colombia, as well as describing the ways in which their interactional identities configure pre-service teachers’ identities as language teachers. These aims will be pursued by tracing and describing mentor teachers’ conversational factors from the observation of their interactions with pre-service teachers in English classes (interaction patterns) and their pedagogical factors from the interpretation of the meanings (conversational interactions) that they give to the manner in which their interactions happen in class.

    Estudiante: Edgar Yead Lucero Babativa