Reconceptualización sobre competencias informacionales. Una experiencia en la Educación Superior

This article presents the results of a study, started in 2006, on information competency in university students. The study was based on the idea that we should use a semiotic focus of discourse to rethink the traditional understanding of information competency. We argue that information competency is represented in already-existing conditions (cognitive, affective, and pragmatic modalities of understanding). These conditions make it possible to interact in a relative manner with the information. We also developed an in situ method to analyze understanding. This method was tested with a student studying Education at the Universidad Industrial de Santander (Colombia) at a distance. The results show that the dimensions of information competency can be understood based on the subject’s experience. The student showed examples of the clear relationship between the modalities (the semiotic perspective) and the experiences accrued over his or her life (the socio-cultural perspective). The strong relationships between the modalities that required careful analysis of the results were also evident.

El artículo presenta resultados de un proyecto de investigación sobre competencia informacional en estudiantes universitarios, en desarrollo desde 2006. El estudio parte de la comprensión tradicional de competencia informacional y propone su replanteamiento desde el enfoque semiótico del discurso. Se sustenta que la competencia informacional está representada en las condiciones previas (modalidades cognitiva, afectiva y pragmática de la competencia). Estas condiciones hacen posible la actuación relativa a la información. Adicionalmente, se construyó una estructura de análisis in situ de la competencia. Esta estructura fue probada con un estudiante de educación a distancia en la Universidad Industrial de Santander, Colombia. Los resultados muestran que las dimensiones de la competencia informacional pueden ser comprendidas a partir de la experiencia relatada por el sujeto. El estudiante mostró ejemplos sobre las claras relaciones entre las modalidades (perspectiva semiótica) y sus experiencias e historia de vida (perspectiva sociocultural). De otro lado, fueron evidentes las fuertes relaciones entre las modalidades que exigen procesos detallados de análisis de los resultados.

Anexo

Referencia

Datos

Titulo

Reconceptualización sobre competencias informacionales. Una experiencia en la Educación Superior

Autor(es)

Jorge Winston Barbosa-Chacón
Juan Carlos Barbosa Herrera
Gloria Marciales Vivas
Harold Castañeda-Peña

Titulo de la Revista

Revista de Estudios Sociales

Pais

Colombia

Editorial

Universidad de los Andes

ISSN

0123-885X

Volumen

N/A

Fasciculo

37

Paginas

121-142

Año

2010