Profiling information literacy in higher education: traces of a local longitudinal study

This article reports on a longitudinal study that seeks to understand uni- versity students’ information-literacy profiles in Colombian universities. The study draws on an understanding of information literacy based on a semiotic and sociocultural framework. Data was gathered at two moments between 2009 and 2012 using an information-literacy-profile questionnaire (ILPQ), and out loud protocols while doing an academic task and in-depth interviews. Findings demonstrate that university students tend to remain in the same information literacy profile during their university studies. Results also show a tendency to move between profiles qualifying processes of ac- cess, evaluation and use of information for academic tasks. These findings bring in a number of recommendations for higher education discussed at the end of the article.

El estudio longitudinal que se reporta busca comprender los perfiles de la competencia informacional de estudiantes universitarios. El estudio se fundamenta en una comprensión semiótica y sociocultural de la competencia informacional. Los datos se recogieron durante 2009 y 2012 mediante un cuestionario de perfil (ILPQ), protocolos en voz alta al realizar una tarea académica y mediante entrevistas en profundidad. Los hallazgos demuestran que los estudiantes universitarios tienden a permanecer en el perfil informacional durante su carrera universitaria y también tienden a movilizarse entre perfiles, especializando su manera de acceder, evaluar y utilizar la información para sus tareas académicas. Estos hallazgos aportan una serie de recomendaciones para la educación superior, que se discuten al final del artículo.

Harold Castañeda-Peña
Jorge Winston Barbosa-Chacón